Lees verder
Lees verder
Lees verder
Actie opzetten
We vinden het geweldig als je een actie opzet voor de Haarstichting om haardonaties of geld in te zamelen! Als je ons hier over informeert, plaatsen we dit graag op de site en promoten we het aan onze 20.000+ volgers op Twitter. Als je een leuke actie in gedachten hebt of hebt opgezet, kan je hier contact met ons opnemen.
Je kunt zelf of met je bedrijf iets organiseren om haardonaties of geld in te zamelen. Tijdens deze activiteit vraag je vrienden, kennissen of klanten om een donatie te doen aan de Haarstichting. Als je gebruik maakt van de (lokale) pers, zal jouw leuke en ludieke actie voor veel (media)-aandacht zorgen.
Hieronder zie je verschillende voorbeelden van activiteiten die je zou kunnen opzetten voor de Haarstichting (als kapsalon of particulier):
- Organiseer een ludieke actie of evenement, waarmee je haardonaties en geld inzamelt voor de Haarstichting.
- Zet een “spaarpot” neer voor de Haarstichting en geef bezoekers of klanten de mogelijkheid om een kleine donatie te doen aan de Haarstichting.
- Bak een taart of koekjes en doneer de opbrengst hiervan aan de Haarstichting.
- Geef een feestje en doneer (een deel van) de opbrengst aan de Haarstichting.
- Doneer een gedeelte van de opbrengst van bepaalde behandelingen, producten of knipbeurten aan de Haarstichting.
- Houd een open dag, bied een hapje en een drankje aan en probeer op deze manier haardonaties en geld in te zamelen voor de Haarstichting.
- Ga een bepaalde uitdaging aan en laat je sponsoren. Loop bijvoorbeeld een halve marathon of zwem een kilometer.
De ANBI-geregistreerde Haarstichting zet zich jaarlijks in voor honderdduizenden mensen met haarproblemen en haarziekten.
De Haarstichting is voor het realiseren van haar doelstellingen mede afhankelijk van giften en donaties van particuliere donateurs. Of u nu een groot of klein bedrag wilt storten, alle beetjes helpen. Steun de Nederlandse Haarstichting via ING: NL82 INGB 0005 9769 45.
Knipdag organiseren
Wil je een bijdrage leveren aan dit prachtige project en staarten en/of geld voor de Haarstichting inzamelen door bijvoorbeeld een knipdag te organiseren? Laat dit dan weten door ons een e-mail te sturen naar info@haarstichting.nl. Deze leuke actie zal dan worden gepromoot op de pagina "Acties en knipdagen" en op onze Facebook & Twitter!
Actie opzetten
Gezond zijn en lekker in je vel zitten. Het zijn twee dingen die hand in hand samengaan om iemand zelfvertrouwen te geven. Doe daar een verzorgd uiterlijk en een bijpassend kapsel bij en het plaatje is compleet. Voor veel mensen is dit de realiteit van alledag. Mannen, vrouwen en kinderen die geconfronteerd worden met ongewenst haarverlies, krijgen vaak te maken met een verminderd zelfvertrouwen. Het dragen van een passend haarwerk betekent dan veel voor iemand. Een mooi haarwerk geeft een natuurlijke, verzorgde uitstraling. Iets wat we allemaal willen, ook in tijden dat het niet zo goed gaat met ons. Door je haar te doneren geef je een stuk zelfvertrouwen op moeilijke momenten. Wil je meer doen dan alleen jouw haar doneren? Zet dan een haardonatie actie op en maak samen dat o zo belangrijke verschil.
Welke actie kan ik opzetten?
In actie komen om haar te doneren of een mooi sponsorbedrag in te zamelen, kan op uiteenlopende manieren. Je kunt zelfstandig iets bedenken, maar ook met familie, vrienden, kennissen en de hele buurt is een ludieke actie opzetten mogelijk. Iedere actie die wordt opgezet, draagt bij aan het inzamelen van haar of een mooi sponsorbedrag. Door jouw actie kunnen mensen die het nodig hebben een passend haarwerk dragen. Acties komen voor in diverse vormen en uitingen. Zo is het mogelijk om gezamenlijk het haar te laten groeien. Alle haarkleuren en haartypenzijn welkom. Ook gekleurd haar van een natuurlijke haarkleur, dat niet beschadigd en grijs haar komen voor donatie in aanmerking. Bij een minimale lengte van 30 centimeter kan het haar gedoneerd worden. Samen is het vaak extra motiverend om een donatie doen. Maar je kunt ook besluiten om naast haar geld in te zamelen voor bijvoorbeeld de Haarstichting.
Geen actie is vreemd
Als je overweegt een actie op te zetten voor het goede doel, dan kan je dat op meerdere manieren aanpakken. Haar doneren is een mooi gebaar. Je kunt het gebaar aanvullen door actief aan de slag te gaan. Organiseer een wafel- of koekjes bak middag, ga seizoensversieringen knutselen of zet een spaarpot neer. Het zijn een paar voorbeelden van acties. Maar je kunt ook creatief zijn en zelf een ludieke inzameling bedenken. Sponsoracties worden op uiteenlopende manieren georganiseerd. Van het gesponsord lopen van een (halve)marathon tot het gesponsord overzwemmen van het kanaal. Weinig acties zijn vreemd.
Breng de doelgroep van de actie in beeld
Het succesvol opzetten van een actie vergt een gedegen voorbereiding. Je wilt graag dat jouw actie succes heeft en dat de eventuele doelstelling bereikt wordt. Deelnemers aan de actie willen vaak geïnformeerd worden over het doel van de actie. Het is belangrijk dat je een heldere uitleg geeft over het doneren van haar en waarom haarwerken van echt haar nodig zijn. Hou de actie eenvoudig. Ingewikkelde acties met te veel stappen verliezen snel aan interesse. Laat je met meerdere mensen het haar groeien? Las dan op geregelde momenten ‘meetafspraken’ in. Haar groeit gemiddeld een centimeter per maand. Door de vorderingen bij te houden, houd je de vooruitgang zichtbaar. Pas de informatie die je hebt over de actie aan, aan de deelnemers. Volwassenen hebben baat bij een andere uitleg dan kinderen.
Geef bekendheid aan de actie
Een actie opzetten is een ding. De actie bekendheid geven is wat anders. Je wilt graag met zowel kleine als grotere acties slagen in de opzet. Wil je met een groep vrienden of kennissen haar doneren? Dan is de bekendheid snel geregeld. Tijdens een bijeenkomst zet je jouw plannen uiteen en kunnen vragen over de doneer actie gesteld worden. Wil je naast haar doneren ook geld inzamelen voor de Haarstichting en zoveel mogelijk mensen bereiken? Tegenwoordig kan je online een grote groep mensen bereiken. Zo kan je jouw actie via social media bekendheid geven. Je komt al in een vroege fase van de actie tot de conclusie wat het beste werkt, als het aankomt op het geven van bekendheid. Als je jouw actie bekend maakt bij de Haarstichting, dan volgt er een promotievermelding op de website en via Facebook en Twitter berichten. Je vergroot hiermee het bereik van de actie.
De duur van een actie
Haar doneren is niet aan tijd gebonden. Het is altijd mogelijk om een donatie te doen. Wil je een actie opzetten? Houd dan het tijdsbestek in het oog. Acties die geen einddatum hebben, verliezen soms sneller aan interesse dan acties die een looptijd hebben van 6 tot 8 weken. Deelnemers worden graag geïnformeerd over de voortgang en resultaten die bereikt worden. Je kunt dit doen door onder andere via social mediaberichten te plaatsen die voor de actie relevant zijn. Tijdens de looptijd van de actie probeer je de actie daar waar mogelijk onder de aandacht te brengen van de doelgroep.
Hoe verloopt een actie?
Je bepaalt zelf het verloop van de actie. Je hebt immers zelf een doel bepaald. Bij het doneren van haar kan het haar als het de juiste lengte bereikt heeft geknipt worden. Verspreid over Nederland zijn er kapsalons die jouw haar graag knippen. Je kunt hiervoor soms korting of een haarverzorgingsproduct krijgen. Geef voor het knippen aan dat je jouw haar wilt doneren. De kapper doet aan de bovenkant van de haren een elastiekje en vaak wordt ook halverwege een elastiekje geplaatst. Zo blijft het haar goed bij elkaar zitten. Daarna kan je het haar in een envelop, al dan niet beschermd met een plastic zakje, versturen. Heb je een actie opgezet, waarbij ook geld wordt ingezameld? Het ingezamelde bedrag kan aan de Haarstichting worden overgedragen. Dit kan in de vorm van een cheque of via een bankstorting. Goed om te weten is dat de Haarstichting ANBI geregistreerd is.
Is mijn actie geschikt?
Overweeg je een actie op te zetten om haar te doneren en/of de Haarstichting te steunen? Het is altijd mogelijk om jouw voornemen voor te leggen. De actie wordt gepromoot door de Haarstichting, waardoor het bereik wordt vergroot. Iedere actie van elke omvang is meer dan welkom. Je draagt bij aan het goede doel en geeft kinderen, vrouwen en mannen die het zo nodig hebben een passend haarwerk in moeilijke tijden.
Laatst bijgewerkt op: 20-04-2018