Haarverzorging

Wat is er nodig voor een goede haarverzorging?
Een goede haarverzorging is voor iedereen erg belangrijk. Wanneer uw haar er glanzend en vol uit ziet, zegt dat ook iets over uw lichamelijk welzijn. Men zegt niet voor niets “Als je haar maar goed zit”. Iedereen is altijd op zoek naar goede tips over haarverzorging en goede haarproducten.

Voeding, vitamines en mineralen zijn een belangrijk element om het haar gezond te houden. Er is niet 1 bepaald middel voor iedereen, omdat de huidtypen en textuur van het haar per persoon verschillen. Op de website van onze sponsor Hairlabs kunt u ook veel informatie en haarverzorging producten vinden.

Haarstichting video: Belangrijkste info over haarverzorging in 1 minuut

Haarverzorging per haartype

Haarverzorging verschilt per situatie en daarnaast ook per haartype. Er wordt bij haarverzorging vaak onderscheid gemaakt tussen 5 situaties:

Wanneer u haarproblemen heeft, kunt u beter geen goedkope haarverzorgingsmiddelen gebruiken. Het is uiteraard niet zo dat duurdere producten altijd beter zijn, daarom moet u zich goed voor laten lichten. U kunt o.a. vaak onderzoeken van de consumentenbond raadplegen. Goede producten zijn vaak beter voor uw gezondheid en de gezondheid van uw haar. Haar dat zich buiten de hoofdhuid bevindt, heeft geen levende binding met het lichaam. Het bestaat uit afgestorven en verhoornde cellen en staat niet in verbinding met het lichaam. Het haar kan met speciale middelen zijn elasticiteit behouden. Het is ook erg belangrijk om een gevarieerde vitamine- en mineraalrijke voeding te hebben. Deze bouwstoffen worden door het bloed naar de haarwortels vervoerd en zorgen voor gezonde haarwortels en haren.

Haarvitamine

Vitaminen en mineralen zijn belangrijk voor een gezonde haargroei. Er zal nu worden uitgelegd wat de verschillende vitaminen en mineralen doen.

Alle vitamines en mineralen op een rij
Vitamines zijn chemische verbindingen die onmisbaar zijn voor het lichaam. Ze spelen een rol bij de groei, het herstel en het goed functioneren van het lichaam. Ook zijn ze belangrijk voor een goede gezondheid. Vitamines komen van nature voor in onze voeding. Het lichaam maakt ze niet of onvoldoende zelf.

Dertien verschillende vitamines
Er zijn dertien vitamines: vier vetoplosbare vitamines en negen wateroplosbare vitamines. De vetoplosbare vitamines zijn vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. De vetoplosbare vitamines zitten voornamelijk in het vet van voedingsmiddelen en kunnen in de weefsels van het lichaam worden opgeslagen. De wateroplosbare vitamines zijn vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 (foliumzuur) en B12 en vitamine C. Deze vitamines zitten juist in het vocht dat in voedingsmiddelen zit. Het lichaam kan deze wateroplosbare vitamines (met uitzondering van vitamine B12) niet goed opslaan; een teveel verlaat het lichaam via de urine.

De geschiedenis van vitamines

De vitamines zijn ontdekt in de eerste helft van de twintigste eeuw, vanaf 1906. Na de ontdekking dat voedsel bepaalde stoffen bevat die essentieel zijn voor het behoud van een goede gezondheid, werd de benaming ‘vitamines’ ervoor bedacht. Het woord is een combinatie van het Latijnse vita (= leven) en amine (= stikstof-bevattende verbinding). Later werd bekend dat niet alle vitamines stikstof bevatten, maar het woord ‘vitamine’ was toen al algemeen in gebruik.

In de periode tot 1970 zijn methoden ontwikkeld om vitamines na te maken. Daarna heeft het onderzoek zich met name gericht op de (preventieve) rol van vitamines bij (chronische) ziekten.


Vitamines, mineralen en spoorelementen, het verschil

Vitamines en mineralen hebben meer overeenkomsten dan verschillen. In het lichaam zijn beiden onmisbaar bij veel processen. Het belangrijkste verschil tussen vitamines en mineralen is een scheikundig verschil. Vitamines komen uit de levende natuur en kunnen door sommige planten of dieren zelf gemaakt worden, terwijl mineralen uit de dode natuur komen en door planten moeten worden opgenomen uit de aarde en door dieren uit voeding of water.

Mineralen en spoorelementen zijn, net als vitamines, stoffen die het lichaam niet zelf aan kan maken. Ze zijn onder andere nodig bij de regulatie van enzymen en hormonen. Het verschil tussen mineralen en spoorelementen is de hoeveelheid waarin het lichaam ze nodig heeft. Van mineralen heeft men meer nodig dan van spoorelementen.

Nog niet van alle mineralen en spoorelementen is aangetoond dat ze essentieel zijn, d.w.z. absoluut noodzakelijk voor het functioneren van het lichaam. Bekend is dat de mineralen calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride en fosfor essentieel zijn. Essentiële spoorelementen zijn jodium, ijzer, chroom, koper, zink, mangaan, seleen en molybdeen.

Voor het gemak zullen alle mineralen en spoorelementen te vinden zijn onder ‘mineralen’.

Bron: www.vitamine-info.nl

Vitamine A tot en met F
  • Vitamine A zit o.a. in vis, melkproducten, spinazie en sinaasappels. Deze vitamine bevordert de celbouw van de huid en het haar.
  • Vitamine B zorgt er voor dat de cel goed kan functioneren, het is een zogenaamde bio-catalysator.
  • Vitamine C zorgt is indirect belangrijk voor een goede zuurstofopname in het bloed. Vitamine C zit veel in verse vruchten en groenten.
  • Vitamine D zit o.a. in vis, dierlijke vetten en melkproducten. Deze vitamine werkt tegen haaruitval.
  • Vitamine E zit o.a. in eieren, vlees, en rijst. Deze vitamine werkt tegen een jeukende hoofdhuid.
  • Vitamine F zit o.a. in onverzadigde vetzuren in plantaardige olie. Deze vitamine werkt tegen haaruitval, roos en bros/splijtend haar.

Het is ook erg belangrijk dat u voldoende mineralen binnen krijgt. De bekendste mineralen zijn calcium, kalim en natrium. Bij een goed en gevarieerd eetpatroon krijgt u deze mineralen voldoende binnen. Deze mineralen zorgen voor sterk en stevig bindweefsel.

De bekendste spoorelementen zijn ijzer, jodium, koper en zink. Bij een goed en gevarieerd eetpatroon krijgt u deze spoorelementen voldoende binnen. Deze spoorelemten zijn nodig voor sterk en gezond haar.

Haarverzorging voor verschillende soorten haar

Ieder individu heeft ander haar. Sommige mensen hebben last van droog haar, anderen van vet haar, statisch haar, dof haar of last van roos. Het is belangrijk dat u weet dat iedere soort haar een andere soort verzorging nodig heeft. Het is belangrijk dat u zich goed laat voorlichten door bijvoorbeeld uw kapper of medewerker van een drogist. Meer informatie over de behandeling van haarproblemen (droog haar, vet haar, roos, etc.) kunt u vinden door hier te klikken. Als u last heeft van haaruitval, kunt u kijken op de pagina over haargroeimiddelen

Haarverzorging FAQ - veelgestelde vragen

Bepaalde vragen over haarverzorging komen regelmatig terug. Hieronder vindt u een overzicht van de meest voorkomende vragen. De vragen zijn voorzien van korte en bondige antwoorden.

1. Wat is het belang van de juiste haarverzorging?

Uw kapsel en haarstijl zijn onderdeel van uw persoonlijkheid. Om uw haardos zo lang mogelijk gezond te houden, is het belangrijk dat u kiest voor een goede haarverzorging. Wanneer uw haar beschadigd is, is herstellen van het beschadigde haar vaak erg lastig. Haarverzorging bestaat naast shampoos, conditioners, stylingproducten en lotions uit een gevarieerd, vitaminerijk voedingspatroon.

2. Wat is gezond haar?

Gezond haar is haar dat glanst, makkelijk te kammen is en geen ‘haaraandoening’ heeft. Om uw haar te laten glanzen, moet de buitenste laag van uw haar in optimale conditie zijn.

3. Hoe kan gezond haar beschadigen?

Door het beschadigen van de buitenste laag neemt de glans af en ziet uw haar er minder gezond uit. Beschadiging kan op verschillende manieren ontstaan. Verhitting en het gebruik van verzorgende middelen op basis van chemicaliën spelen hierin vaak een grote rol. Gezond haar kan ook door ziekte en medicijngebruik minder gezond ogen.  

4. Wat betekent slijtage van mijn haar?

Haren zijn van nature sterk. Na verloop van tijd kunnen ook sterke haren echter slijten. Zeker lange haren die enkele jaren groeien, komen in een slijtageproces terecht. Het is een natuurlijk verschijnsel dat door het veelvuldig gebruik van chemische middelen, de zon, warme lucht, wrijving, zee- en zoutwater wordt versneld. De verschillende haarlaagjes worden beschadigd en de slijtage is vaak bij de haarpunten extra goed zichtbaar. Haarpunten kunnen dan  gaan splijten. U kunt dit voorkomen door de puntjes regelmatig te laten knippen. Zo blijft het haar langer gezond.

5. Hoe kan ik beschadiging van mijn haar door het gebruik van een shampoo voorkomen?

Bij haarverzorging is het gebruik van een goede shampoo onmisbaar. Tot een aantal jaar geleden bevatten veel shampoos vaak ingrediënten die de buitenste lagen van het haar konden beschadigen. De nieuwe generatie shampoos bestaan veelal uit beschermende bestanddelen die beschadiging zoveel mogelijk tegengaan.

6. Beschadig ik mijn haar door veelvuldig wassen?

Regelmatig gebruik van shampoo hoeft uw haar niet te beschadigen. Het is belangrijk om voor een shampoo te kiezen die mild is voor zowel uw haardos als de hoofdhuid. Kies een shampoo die bij uw haartype past, zodat uw haarverzorging goede resultaten heeft.

7. Kan ik mijn haar beschadigen door het te kammen?

Ja, uw haar kan beschadigd raken door het op de verkeerde manier te kammen. Voor de juiste haarverzorging gebruikt u bij voorkeur een zachte borstel of kam. Voorkom dat uw haren tegen de groeirichting in gekamd worden. Als u tegen de groeirichting in kamt, kunnen de fijne laagjes beschadigen.

8. Waarom kan mijn haar door het gebruik van een föhn beschadigen?

Bij haarverzorging is het gebruik van een föhn soms onmisbaar. Het drogen van uw haren met een föhn is op zich ook niet schadelijk. Zeker als u weet dat natte haren kwetsbaarder zijn dan droog haar, is een föhn handig. Het gebruik van een föhn beschadigt uw haar als de warme lucht té warm is. Ook als u de föhn te dicht op de haren of de hoofdhuid houdt, kan uw haar beschadigen. Let daarom bij het föhnen van uw haar altijd op de juiste afstand en de goede warmtestand.

9. Beschadigt mijn haar door het gebruik van haarverf?

Het verven en kleuren van uw haar leidt indirect soms tot beschadiging. De stoffen die worden toegevoegd aan haarkleurmiddelen moeten de haar binnendringen om tot het gewenste resultaat te leiden. Moderne haarkleurmiddelen zijn van hoge kwaliteit, waarmee een eventuele beschadiging tot een minimum wordt beperkt. Met een goede haarverzorging na het kleuren kunt u de schadelijke invloeden beperken.

10. Kan mijn haar door verschillende factoren beschadigd worden?

Ja, als uw haar op regelmatige basis wordt blootgesteld aan een combinatie van schadelijke invloeden is dat zeker mogelijk. Let bij het wassen en drogen van uw haren op de warmtestand van de föhn die u gebruikt en kies voor haar- en huidvriendelijke verzorgingsproducten.

11. Hoe kan ik mijn haar het beste wassen?

Haarverzorging en goed wassen gaan nauw samen. Om uw haar goed te wassen, is het belangrijk om het haar eerst goed nat te maken en de shampoo vanuit de handpalmen gelijkmatig over het haar verdelen. Voorkom krabben of hard wrijven. Als het schuim verdeeld is, kunt u het vervolgens uit het haar spoelen. Let bij het uitspoelen op dat er geen shampoo resten achterblijven. Probeer om het haar niet te warm te wassen en droog het met een handdoek.

12. Kan ik veilig een conditioner gebruiken na het wassen?

Het gebruik van een conditioner kan helpen om haarbreuken te voorkomen en het haar gezond te houden. Het kan ervoor zorgen dat de textuur verbeterd wordt het haar. Als u regelmatig een conditioner na het wassen gebruikt, wordt uw haar vaak zachter en krijgt het meer glans. Kies voor een optimale haarverzorging een conditioner die past bij uw haartype.

13. Kan ik mijn haar borstelen als het nat is?

Droog haar is minder breekbaar dan nat haar. Het is daarom beter om droog haar te borstelen. Uiteraard wilt u graag uw haren na een wasbeurt kammen. Om haarbreuken te vermijden, kunt u daarom een conditioner gebruiken en eerst met een grove kam het haar te doorkammen. Op het moment dat uw haren ontward zijn, kunt u een borstel gebruiken.

14. Is het mogelijk om gespleten haarpunten te voorkomen?

Haarbeschadigingen uiten zich onder meer door gespleten haarpunten. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Van droog haar tot het gebruik van verkeerde haarproducten en blootstelling aan te hoge temperaturen. Gespleten haarpunten kunnen voorkomen worden door een goede hydratatie en het vermijden van overmatige hitte en chemicaliën. Het gebruik van een voedende shampoo helpt u het haar te hydrateren. In combinatie met een bijpassende conditioner wordt uw haar goed verzorgd.

15. Is het waar dat regelmatig föhnen haarbreuk veroorzaakt?

Het verkeerd gebruik van een föhn kan het haar beschadigen. Naast gespleten haarpunten kan ook irritatie van de hoofdhuid ontstaan. U kunt haarbreuk door het gebruik van een föhn voorkomen door de föhn niet te dicht op het haar te houden en ervoor te zorgen dat u niet de warmste stand gebruikt. Het is beter om het haar eerst zoveel mogelijk op te laten drogen met een handdoek. Daarna kunt u alsnog het gebruik van een föhn overwegen. Natte haren die direct geföhnd worden met een te hoge temperatuur, worden als het ware gekookt.

16. Moet ik voor een goede haarverzorging regelmatig van shampoo veranderen?

Bij langdurig gebruik van een bepaalde shampoo en conditioner wordt de effectiviteit van de verzorgende producten niet minder of anders. Door gebruik van dezelfde haarverzorgingsproducten verbetert uw haar juist meestal. Mede door het natuurlijke verouderingsproces kan uw haartype in de loop der jaren veranderen. Houdt hierbij met het gebruik van haarverzorgingsproducten rekening mee.

17. Is haarolie goed voor mijn haar?

Van haaroliën is het bekend dat ze verschillende voordelen hebben voor een goede haarverzorging. Door het gebruik wordt uw haar versterkt, pluist het minder en wordt haarbreuk voorkomen. U kunt haaroliën in uw haar masseren, waardoor uw hoofdhuid wordt verzorgd en de bloedcirculatie gestimuleerd. Haaroliën worden als losse flacons verkocht, maar worden ook regelmatig aan haarverzorgingsproducten toegevoegd.

18. Hoe lang zijn haarverzorgingsproducten houdbaar?

De meeste shampoos, conditioners en lotions hebben een houdbaarheid van 36 maanden. Hiervoor bewaart u ze het beste droog en op een droge en koele plaats.

19. Als ik mijn haar wil kleuren, kan ik dan verschillende producten door elkaar gebruiken?

Uw haar kleuren kan tegenwoordig met veilige producten die het haar weinig schade toebrengen. Het gebruik van verschillende producten door elkaar heen wordt niet aangeraden. Producten hebben onderling een andere samenstelling, waardoor het eindresultaat onvoorspelbaar is. Haarkleuringsproducten die geopend worden, kunnen meestal niet gesloten worden om later opnieuw te gebruiken.

20. Kan ik zelf mijn haar kleuren?

Haarkleuringsproducten hebben duidelijke instructies, waardoor u thuis uw haar kunt kleuren. Volg de bijgeleverde instructies op. Natuurlijk is het ook mogelijk om uw haar te laten kleuren bij een kapsalon. Hier krijgt u advies over de kleur die bij u past. Kapsalons hebben een ruime ervaring met het kleuren van haar in combinatie met de juiste haarverzorging.

21. Wat is roos en hoe kan ik het behandelen?

Roos komt voor bij mannen en vrouwen. Het wordt meestal veroorzaakt door een gistachtige schimmel die jeuk en dode huidcellen veroorzaakt. Het resultaat hiervan is zichtbaar als witte stipjes en schilfertjes die op kleding zichtbaar zijn. Als u een ernstige vorm van roos hebt, kan dit leiden tot een toename van haaruitval. U kunt roos zowel met natuurlijke huismiddeltjes als speciale shampoos behandelen. Na een of meerdere wasbeurten verdwijnt de roos doorgaans vanzelf.

22. Hoe kan ik vet haar het beste verzorgen?

Vet haar kan vaak behandeld worden door het minder vaak te wassen. Gebruik daarvoor een milde shampoo zonder extra toevoegingen voor meer volume of een vollere haardos. Spoel na het wassen uw haren grondig uit. Zeepresten trekken vuil aan en maken het haar vetter. Vet haar heeft eigenlijk geen conditioner nodig en wees zuinig met het gebruik met stylingproducten. Veelvuldig kammen en borstelen zorgt voor een stimulatie van de hoofdhuid, waardoor het haar vetter kan orden. Kam daarom niet langer dan nodig is. Kies daarnaast als het mogelijk is voor een kapsel, waarbij vet haar minder in het oog springt.

23. Hoe vaak moet ik mijn haar wassen?

Dagelijks een douche nemen en gelijk uw haren wassen? Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar eigenlijk is het niet nodig om uw haar iedere dag te wassen met shampoo. Dagelijks wassen is op den duur vaak zelfs schadelijk voor het haar. Heeft u erg fijn haar, sport of zweet u veel en/of woont u in een erg vochtige omgeving? Dan kunt u uw haar wel dagelijks goed uitspoelen met water en regelmatig wassen met een milde shampoo, hetzelfde geldt voor mensen die last hebben van een vette hoofdhuid. De meeste mensen kunnen echter prima een tot drie dagen zonder het haar te wassen. Sprake van een standaard aanbeveling is er niet. Is uw haar vet, is er zichtbaar vuil aanwezig of begint uw hoofdhuid te jeuken? Dan kunnen dat tekenen zijn om uw haar met een zachte reinigende shampoo te wassen.

24. Klopt het dat mijn haar van een schuimende shampoo extra schoon wordt?

Een reinigende shampoo absorbeert vuil en vet. Een shampoo die meer schuimt, hoeft geen betere werking te hebben. De stof die schuim veroorzaakt, is niet altijd goed voor het haar en de hoofdhuid. Let daarbij op het juiste gebruik van de shampoo. Gebruik niet meer dan de hoeveelheid ter grootte van een euromunt. Voordat u de shampoo op uw haar aanbrengt, verdeelt u deze over uw handen. Breng het product als eerste aan op uw nekharen en masseer deze voorzichtig naar uw kruin. Alleen op deze manier wordt de shampoo op ideale wijze verdeelt. Schuimt de shampoo voldoende? Dan is uw haar doorgaans schoon. Spoel alle shampoo zorgvuldig uit en vermijd het achterblijven van restjes.

25. Welke rol speelt mijn voedingspatroon bij de dagelijkse haarverzorging?

Gevarieerde gezonde voeding is belangrijk voor het functioneren van de verschillende lichaamsfuncties. Daar hoort ook het haargroeiproces bij. Een afwisselend voedingspatroon geeft u een gezonde haardos. In een gevarieerd dieet zitten normaal gesproken voldoende eiwitten, ijzer, vitamine B, D en E. De meeste dagelijkse voedingsmiddelen bevatten voldoende vitamines en mineralen om uw haar gezond te houden. Eet en drink regelmatig bonen, soja, vlees, noten, zaden, groente, fruit en zuivelproducten. Vitamine- en/of ijzergebrek kan het haar broos maken en zelfs tot haaruitval leiden. Als u dagelijks gevarieerd eet, is het meestal niet nodig om aanvullende voedingssupplementen te gebruiken.

26. Hoe ontstaat droog, beschadigd haar en hoe kan ik dit voorkomen?

Dof, breekbaar haar ontstaat soms onder meer door bepaalde stoffen die in haarverzorgingsproducten zijn verwerkt. Maar ook te vaak wassen, te vaak verven of permanenten en weersveranderingen kunnen hun sporen nalaten op de conditie van uw haar. Beschadigd haar ontstaat vaak, door de aantasting van de natuurlijke beschermingslaag van het haar. Om het haar te laten herstellen kunt u beginnen met het herstellen van de vochtbalans in het haar. Overleg wat u het beste kunt doen met uw professionele kapper of bij bijvoorbeeld de drogist. Soms heeft het zin om over te stappen op het gebruik van een shampoo en conditioner zonder siliconen toevoegingen. Door regelmatig een hoofdmassage te ondergaan wordt de bloedsomloop gestimuleerd, wat van positieve invloed is op de haarzakjes. Bescherm uw haar tegen invloeden van buitenaf en verzorg het haar na zowel het zonnebaden, zwemmen in zee en het zwemmen in een zwembad.