Veel mannen verwachten al jaren dat vrouwen veel bezig zijn met hun uiterlijk, omgekeerd verwachten vrouwen dat dus ook steeds meer van mannen. Is de reden dat mannen steeds vaker kiezen voor deze behandeling, dan simpelweg een kwestie van toegenomen ijdelheid? Zo simpel is het waarschijnlijk niet. Er zijn een zestal redenen die hier ook zeker invloed op hebben.
Toegenomen aanbod. Een bekende economische wet luidt dat een groot aanbod automatisch meer vraag creëert. Dertig jaar geleden waren er enkele aanbieders van haartransplantaties. Nu zijn dat er veel meer. Consumenten krijgen daardoor meer reclame over zich heen en zullen zich sneller afvragen of zij iets aan hun kaalheid willen doen.
Taboe steeds meer doorbroken. Vroeger was het not-done om een haartransplantatie uit te voeren en werd het vaak in het geheim gedaan. Tegenwoordig wordt er steeds meer open over gesproken, mede dankzij de Haarstichting en beroemdheden die er eerlijk voor uitkomen.
Meer mensen hebben de ingreep ondergaan. Steeds meer beroemdheden ondergaan de ingreep. Denk aan: zanger Dean Saunders, voetballer Wayne Rooney, nieuwslezer Jan de Hoop en vele, vele anderen. Mensen zien de resultaten en denken: ‘Dat wil ik ook!’
Betere technieken. Tot het einde van vorige eeuw liet een haartransplantatie vaak zichtbare littekens na. De behandelingen worden steeds beter en het resultaat daardoor ook mooier en natuurlijker. Daarnaast zijn dankzij de FUE-methode de resultaten vaak ook beter geworden. De verbeterde resultaten trekken meer mensen over de streep.
Lagere prijzen. Door een toegenomen concurrentie, zijn de prijzen over het algemeen lager geworden. Daarnaast worden er tegenwoordig ook opties geboden om een haartransplantatie te ondergaan in het buitenland, hier betalen mensen vaak minder dan in eigen land. Houd hierbij echter wel altijd goed rekening met de prijs-kwaliteitverhouding, onderzoek van tevoren hoe het staat met de kwaliteit van de desbetreffende kliniek.
Sociale druk neemt toe. Justin Bieber zei over prins William van Engeland: ‘Hij moet iets aan zijn kaalheid doen, want het kan.’ De jonge zanger doelde op medicijnen, maar het is zeker zo dat de omgevingsdruk voor sommige mensen toeneemt. ‘Waarom laat je niets iets aan je kale plekken doen?’ was een vraag die we tien jaar terug nooit hoorden.
Toenemende sociale druk en een breder aanbod, uiteindelijk moet iedereen toch vooral zelf bepalen waar hij of zij zich prettig bij voelt. Wie geen probleem maakt van zijn kalende hoofd, heeft gelukkig ook tal van goede rolmodellen. Bruce Willis, Humberto Tan, Vin Diesel, er zijn tal van stoere en knappe kerels die laten zien dat mooi kaal zeker niet lelijk is.
Voor mensen die er wel wat aan willen doen, zijn er tegenwoordig gelukkig verschillende doeltreffende mogelijkheden.
Bron: Haartransplantatie Turkije







