Wat doet de Haarstichting

De Nederlandse Haarstichting is een goede doelen stichting zonder winstoogmerk. De Haarstichting is hét centrale medium waar iedereen met haarproblemen en haarziekten terecht kan.

De Nederlandse Haarstichting is in het leven geroepen om iedereen, met wat voor soort haarprobleem dan ook, voor te lichten, te helpen en bij te staan. Dit doen wij o.a. door informatie te geven, door mensen ervaringen te laten delen met lotgenoten, door mensen online testen te laten doen op hun haaruitval en/of haarproblemen en door mensen met haarproblemen en haarziekten in contact te brengen met instanties als dermatologen, haartransplantatieklinieken, haarwerkbedrijven, geregistreerde kappers, ontharingsklinieken en psychologen.

Opgericht voor mensen met haarproblemen

Voorlichting is een kerntaak van de Haarstichting. Wij willen de Nederlandse bevolking ondersteunen, bijstaan en helpen bij het maken van keuzes wanneer zij haarproblemen en/of haarziekten hebben. Hierbij richten wij ons zowel op mensen die haarproblemen en/of haarziekten hebben als op mensen die haarproblemen willen voorkomen.

De belangrijkste activiteiten van de Nederlandse Haarstichting zijn:

• Voorlichting geven over haarproblemen en haarziekten.
  • Mensen met haarproblemen en/of haarziekten doorverwijzen naar instanties die deze mensen kunnen helpen.
  • Voorkomen en verminderen van haarproblemen en haarziekten.
  • Oplossingen bieden en ontwikkelen voor haarproblemen en haarziekten.
  • Voorlichting geven over psychologische gevolgen van haarproblemen en haarziekten.
  • Hulp bieden bij (psychologische) haarproblemen, door nauw contact te onderhouden met en door te verwijzen naar psychologen en dermatologen.
  • Wetenschappelijk onderzoek doen naar het voorkomen, verhelpen en verminderen van haarproblemen en haarziekten.
  • De Haarstichting heeft de Haarbank opericht, hiermee zamelen we haardonaties in. Van deze haardonaties worden haarwerken gemaakt voor financieel minder bedeelde vrouwen met borstkanker.

Omdat wij als Nederlandse Haarstichting streven naar volledige openheid en transparantie, zijn de statuten voor iedereen inzichtelijk gemaakt.

Doe de online test

Heeft u (last van) haaruitval? Hier kunt u binnen 3 minuten een beter beeld van krijgen. Doe nu de test!

Het online medium voor mensen met haarproblemen en haarziekten

Kernactiviteiten Haarstichting

Voorlichting

Voorlichting geven over haarproblemen, haarziekten en de psychologische gevolgen daarvan.

Onderzoek

Hulp

Hulp bieden bij  haarproblemen, door nauw contact te onderhouden met en door te verwijzen naar psychologen en dermatologen.

Gegevens Haarstichting

Als ANBI-stichting publiceren wij op onze site de volgende gegevens op de website:

• Naam van de instelling:
    ‘Nederlandse Haarstichting’, soms ook aangeduid als ‘Haarstichting’.
  • Het RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer)/fiscaal nummer: 53204239
  • De contactgegevens van de instelling:
    info@haarstichting.nl – Thomas Mannsingel 86, 2553DA, Den Haag
  • Een duidelijke beschrijving van de doelstelling van de ANBI:
    De Nederlandse Haarstichting is opgericht om mensen met haarproblemen en haarziekten te informeren, voor te lichten en te helpen.
  • De hoofdlijnen van het beleidsplan:
    De visie van de Haarstichting hierbij is een open en transparante haarbranche, waar mensen worden bijgestaan en geholpen bij het vinden van oplossingen die het beste bij hun persoonlijke situatie passen.
    Speerpunten:
    Mensen met haarproblemen en haarziekten van informatie voorzien en voorlichten.
    Mensen met haarproblemen en haarziekten helpen door ze direct door te verwijzen naar de juiste instanties.
    De omvang van haarproblemen en haarziekten in Nederland vaststellen.
    Wetenschappelijk onderzoek doen naar het voorkomen, verhelpen en verminderen van haarproblemen en haarziekten.
    De Haarstichting heeft de Haarbank opgericht, hiermee zamelen we haardonaties in. Van deze haardonaties worden haarwerken gemaakt voor financieel minder bedeelde vrouwen met borstkanker. Daarnaast worden er haarwerken en pruiken ingezameld, waarmee vrouwen met haaruitval door de behandeling van andere vormen van kanker en haarziekten worden geholpen.
  • De functies van de bestuurders:
    1.    de heer S. Pet, voornoemd, tot secretaris;
    2.    mevrouw M. Eleonore, voornoemd, tot penningmeester;
    3.    de heer F. Alders, voornoemd, tot voorzitter.
  • Het beloningsbeleid:
    De bestuurders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben wel recht op een vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten.
    De directie ontvangt een vergoeding voor de uitgeoefende werkzaamheden.
  • Een actueel verslag van de uitgeoefende activiteiten:
    De Nederlandse Haarstichting houdt zich dagelijks bezig met:
    – Beantwoorden van vragen, gesteld door mensen met haarproblemen.
    – Doorverwijzen van mensen met haarproblemen naar de juiste instellingen.
    – Financieel minder bedeelde mensen met haaruitval door kanker en haarziekten voorzien van een gratis haarwerk of pruik, in binnen- en buitenland.
    – Stichtingen met soortgelijke doelstellingen voorzien van haarwerken, pruiken, haarverzorgingsproducten, standaarden en andere producten om mensen met haarproblemen te kunnen helpen.
    – Geïnteresseerden op de hoogte houden over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van oplossingen tegen haaruitval.
    – Onderzoek doen naar nieuwe oplossingen tegen haaruitval.
  • Een financiële verantwoording:
    Zie hiervoor de diverse jaarverslagen.
Laatst bijgewerkt op: 09-06-2019