Er zijn tal van kappersopleidingen en -cursussen waar u de technieken van haar knippen, snijden, kleuren en permanenten kunt leren. Een goede stageplek of een startersplek in een kapsalon waarbij u goede begeleiding krijgt, doet ook heel veel. Maar u wordt pas écht een goede Kapper als u passie heeft voor het vak. Als u stevig in uw schoenen staat, goed met mensen overweg kunt en de immer wisselende haarmode tot in den treure volgt. Dán kunt u slagen als Kapper in uw eigen kapsalon. Met de juiste energie, goede adviezen een stralend eindresultaat, zullen uw klanten u volledig vertrouwen en hun haar met gerust hart aan uw kundige handen overlaten.
Kappersvaardigheden, creativiteit en een vaste hand zijn vereist
Als Kapper in een kapsalon, zult u met enige regelmaat mensen in uw stoel krijgen die niet goed weten wat ze willen. U als Kapper, moet ze van degelijk advies voorzien. Dat vereist creativiteit en menselijk inzicht. U moet een snelle analyse kunnen maken van iemands voorkomen, gezichtsvorm en kledingstijl en daarna uw advies over een kapsel kunnen geven. En voor het knippen zelf heeft u een vast hand nodig en ook naadloos kunnen zien wat recht is en wat scheef. Een ware beeldhouwer.
Veel klanten zijn van nature geneigd om in de veilige zone te blijven wat betreft hun haar. Ze kiezen keer op keer hetzelfde kapsel. Als u een goede Kapper bent, moet u uw klant ook eens wat alternatieven laten zien. Laat iemand eens uit zijn comfortzone komen. Een goede Kapper is in staat om in het hoofd kapsels en haarkleuren te visualiseren voor de klant in de stoel en deze ook over te brengen. Het is aan de klant of hij of zij er in mee wil gaan, maar laat zien dat u betrokken bent. Een betrokken Kapper is een succesvolle Kapper.
Voor het verven van haar is buiten de basisbeginselen ook een portie lef nodig. U moet het aandurven om kleurprofielen te combineren en te mengen. Als u gebruik maakt van lichte en donkere tinten, of warme en koude tinten, moet het wel een op elkaar afgestemd geheel worden. U moet contrast kunnen maken als het kapsel dat vereist, maar ook in staat zijn om op een gecontroleerde manier in elkaar over lopende overgangen te maken tussen de verschillende tinten.
Persoonlijke vaardigheden
Buiten de technische vaardigheden, heeft u als Kapper in een kapsalon ook een heel aantal persoonlijke kenmerken nodig. Een klant zal alleen tevreden naar buiten lopen als hij of zij blij is met het eindresultaat. En bij dat eindresultaat hoort het kapsel, maar ook de behandeling of knipbeurt zelf. U moet goed kunnen luisteren naar de wensen van de klant en tussen de regels door kunnen horen wat er niet gezegd wordt. Probeer te achterhalen wat de motivatie van de klant is, om volledig begrip te krijgen. Dit werkt het beste als u een goede band weet op te bouwen met de klanten in de kapsalon. Als u uw klanten een beetje kent, weet u ook wat wel past, en waar iemand spijt van gaat krijgen. Als mensen in hun persoonlijke leven heftige dingen doormaken, kan het zomaar zijn dat ze dit door willen laten voeren in hun haar. Een ware transformatie, waarbij lang haar opeens kort moet, of natuurlijk haar in extreme kleuren geverfd. Uw klant is koning, maar geef wel passend advies! Sociale en communicatieve vaardigheden zijn een must. U moet uw klant goed kunnen begrijpen, maar ook precies kunnen uitleggen wat u bedoelt.
Voor veel mensen is een bezoek aan een Kapper ook een manier om eens lekker te kunnen kletsen, klagen, te onthaasten, of extra aandacht te krijgen. Dat zijn dingen die je niet leert op de kappersopleiding, maar die u opdoet uit ervaring. Als u als Kapper uw klanten die persoonlijke aandacht kan geven, zullen ze geheid terugkomen. En met een beetje geluk heeft u meteen wat mond tot mond reclame bereikt!
En verder nog over kapsalons en Kappers…
Als Kapper moet u goed om kunnen gaan met drukte en stress. In een kapsalon kan een en ander mis gaan met bijvoorbeeld wateraansluitingen, kortsluitingen in de apparatuur, storingen in pinmodules en nog veel meer. Er zullen ook altijd klanten komen die niet tevreden zijn en u een grote mond geven. Klanten die te laat komen en toch geknipt willen worden. Klanten die langer tijd vragen dan dat u had ingepland. Klanten met aangrijpende levensverhalen. Het legt een grote druk op u. Daarom moet een Kapper probleemoplossend kunnen denken. U moet uw emoties onder controle weten te houden en altijd positiviteit en professionaliteit blijven uitstralen. Klanten komen alleen terug als ze zich serieus voelen genomen.
U moet zorgen dat u zelf fit bent. Kapper in een kapsalon is een fysiek pittig beroep. U moet uren achtereen staan, u in de meest onmogelijke bochten wringen en uw handen en longen blootstellen aan schadelijke materialen. Als u zorgt dat u uitgerust bent, af en toe sport en dagelijks gezond eet, zult u het knippen veel langer en met meer plezier volhouden. Goede schoenen zijn voor een Kapper erg belangrijk.
Een laatste belangrijk pluspunt voor een Kapper, is perfectionisme. Een mislukte verfbeurt kunt u nog wel herstellen, maar haar dat u verkeerd geknipt heeft, zal zijn tijd nodig hebben om te herstellen. Zorg er daarom voor dat u streeft naar perfectie voor uw klanten. Laat u regelmatig op de hoogte houden van nieuwe trends, materialen en technieken. Het kappersvak is blijvend in beweging. Zorg dat uw uitstraling past bij uw kapsalon. Een kinky kapsalon met een Kapper met een eenvoudig kapsel geeft een verkeerde indruk. Anderzijds kunt u met blauw met roze lokken in een bejaardenhuis ook uw klanten afschrikken. Zorg dat u volledig in controle bent van de kapsalon, dan zullen uw klanten zich veilig voelen.







